ЩО ТАКЕ ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ
Дослідники Джон Мейер та Пітер Селоувей, які наприкінці 20-го століття вперше описали це поняття, називають чотири напрямки емоційного інтелекту:
– як ми оцінюємо та виражаємо емоції;
– що про них знаємо;
– як ними керуємо;
– як на їх основі приймаємо рішення.
Насправді
ж, людина радіє від ваших слів, або усміхається, бо ввічлива, або ще з десяти
інших причин.
Однак
у певний момент ви неправильно оцінили емоцію, і, як наслідок, додумали про
людину і її наміри те, чого вона не мала на увазі.
Розвинений
емоційний інтелект – це саме те, що дозволяє більш-менш точно оцінити емоції
інших людей і рятує від подібних непорозумінь.
Друга складова емоційного інтелекту – це знання про емоції. Йдеться не про
те, щоби знати їхні назви, типи чи класифікації.
Це про ширший культурний і
суспільний контекст: чи знаємо ми, що саме в нашому середовищі спричиняє певні
емоції.
Одні й ті самі дії і слова в різних суспільствах або й менших групах можуть викликати абсолютно різні емоції.
Можливо, навіть протилежні: від
обурення до схвалення.
Наприклад спілкування російською мовою. Одні люди спокійно сприймуть і схвалять цю ідею, інші ж навпаки розлютяться та висловлять категоричну незгоду. До того ж сильні емоції можуть виражатись не лише в мові, а і поведінці.
Інший приклад – дипломати, які,
від’їжджаючи до різних країн, ретельно вивчають місцеві культурні контексти, бо
те, що українцям видається нормальним і не викликає особливих емоцій,
представників іншої національності може збентежити, або й образити.
Вгадати чи відчути такі речі неможливо, про них потрібно знати.
Таке знання і його застосування
на практиці є виявом емоційного інтелекту.
Третя складова
– як ми здатні керувати емоціями.
Йдеться про те, щоби стримати
емоцію, не показавши її (не розгніватися, коли так хочеться), і про те, щоби
врегулювати свій стан після того, як емоції вже проявилися (заспокоїтися після
того, як розгнівалися).
Скільки часу на це потрібно? Чи
легко це зробити?
По-різному. Дослідники
стверджують, що чим більше розвинений емоційний інтелект, тим легше людині
натиснути на гальма і врегулювати свої емоції.
Так само з емоціями інших: чи
вміємо ми розвеселити сумного товариша, викликати захват, радість чи
роздратування серед співрозмовників?
Очевидно, що загального алгоритму
"як розвеселити людину" не існує і що в кожній ситуації ми вчиняємо
по-різному, але емоційний інтелект пов’язаний із тим, наскільки добре нам це
вдається.
Четверта складова емоційного інтелекту стосується поведінки. Нехай у спілкуванні з
іншою людиною ми побачили певну емоцію і правильно її визначили.
А далі?
Розуміння емоцій має допомогти у
найважливішому – вирішити, як поводитись. Емоції – це така ж інформація, як
вчинки, слова і жести. Цю інформацію людина використовує, щоб обґрунтувати свої
дії.
Наприклад, одна людина чіпляється
об сходинку, а інша підхоплює її, щоб та не впала. В такому разі одна дія
(підхопити) є реакцією на іншу (падати).
Якщо друг пише вам: "Ходімо
ввечері в кіно", то ваша дія – піти в кіно – є реакцією на його слова.
Але так само дія може бути
реакцією на чиїсь емоції. Наприклад, тато обіймає дитину, тому що та загубила
улюблену іграшку і тепер плаче. Обійняти – це дія у відповідь на емоцію.
Очевидно, що рішення, як ми
будемо діяти наступної миті, приймаються дуже швидко, і жодна людина не складає
в голові план "Що я буду робити, якщо мій співрозмовник розлютиться або
заплаче", але зчитані емоції відіграють у цьому не останню роль. Вони є
інформацією, яку потрібно аналізувати.
До речі, ще 50 років тому, не
кажучи про більш давні часи, неможливо було уявити, щоб слова
"емоція" та "інтелект" опинилися поруч в межах одного
поняття. У це було так само складно повірити, як і свого часу в те, що Земля
обертається навколо Сонця, а не навпаки.
Емоції та інтелект протиставлялися
одне одному. Вважалося, що емоції заважають приймати "раціональні",
"розумні" рішення.
Тільки у другій половині 20-го
століття соціальні психологи поглянули на це по-іншому. Вони припустили, що в
процесі еволюції емоції допомагали людині пристосуватися до різних середовищ і
обставин і були напряму пов’язані із виживанням людини як виду.
Запанувала думка, що розум та
емоції протиставляти непотрібно, і що останні не перешкоджають людині мислити,
а навпаки, – допомагають.
ЧОМУ ДОБРЕ МАТИ ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ЕМОЦІЙНОГО
ІНТЕЛЕКТУ
Емоційний інтелект багато
досліджують з прикладної точки зору, щоб дізнатися, як він пов’язаний із
різними сферами життя, з роботою, з лідерством, зі щастям, зі щоденними
звичками.
Чим відрізняється життя людини,
чий емоційний інтелект розвинений більше, ніж у інших?
Наприклад, австралійські
дослідники Емі Чан та Пітер Капуті виявили залежність між емоційним інтелектом
(ЕІ) та задоволеністю життям: чим вищий у людини емоційний інтелект, тим більше
вона задоволена власним життям.
Так само і задоволеність шлюбом:
вона на 26% залежить саме від рівня емоційного інтелекту.
Також емоційний інтелект
пов’язаний із задоволеністю роботою. Дослідники Сатья Кумар і Відья Ієр з Індії
опитали працівників освітніх закладів і виявили, що чим вищий рівень емоційного
інтелекту, тим більше працівники задоволені своєю роботою.
Цікаво, що такий зв’язок ще
сильніший для викладачів, порівняно з іншими працівниками освітніх закладів. Це
пояснюють тим, що викладацька робота передбачає постійне спілкування з людьми,
а де люди, – там і емоції.
Пригадайте або уявіть: перша пара
в університеті, 8.30 ранку, більшість студентів не приходить вчасно, викладач
не встиг купити кави, присутні на занятті не готові дискутувати про Платона й
Арістотеля. Викладач не виспався, дратується, розчаровується, злиться.
Остання надія на емоційний
інтелект: чим більше він розвинений, тим простіше викладачеві зрозуміти,
оцінити і врегулювати свої емоції, зберегти спокій і конструктивний діалог зі
студентами.
Від емоційного інтелекту
залежить, наскільки людина здатна бути емпатичною, тобто уявляти себе на місці
іншого і розуміти, як інший почувається.
Окрім того, ЕІ пов’язаний із тим,
наскільки ми схильні співпрацювати в команді. Командні гравці – це здебільшого
люди з високим рівнем емоційного інтелекту.
Американські дослідники Марк
Бреккет і Джон Мейєр з’ясували, що чим нижчий рівень ЕІ, тим більше люди
споживають алкоголь і наркотичні речовини.
Водночас, люди з нижчим рівнем
емоційного інтелекту почуваються більш самотніми. Почуття самотності залежить
від емоційного інтелекту на 24%.
Однак слід розуміти, що все
написане вище стосується статистичних показників, які враховують відповіді
великої кількості людей і базуються на імовірностях. Тому якщо ви раптом
почуваєтеся самотніми і не зовсім задоволені своєю роботою, це не означає, що
ваш емоційний інтелект низький. Причини можуть бути зовсім інші.
Не всі люди з високим емоційним інтелектом люблять працювати в команді, як і не всі серед них задоволені своїм життям. Пояснень для кожного окремо явища є завжди більше, ніж одне.
Коментарі
Дописати коментар